Planerade händelser, kurser och pris: Klicka på ...  nej kontakta oss direkt medan Jöns arbetar igenom sidorna och får kursuppgifterna hit igen.

Hittar inte det du söker?: - sänd e-post eller ring oss.

Kursinnehåll och kvalificeringskrav från olika organisationer kan hittas här. De har likheter och förändras med tiden. De riktar också in sig på olika förhållanden, nivåer och utveckligsstigar. Våra åsikter kommer in då vi beskriver och visar hur olika tekniker kan utföras.

Utrustningen du behöver beror på hur länge du vistas på tur, din roll i gruppen, väderförhållanden och luft/vattentemperatur och den geografiska omgivning du ger dig till. Exempelvis stora öppna vatten kräver större beredskap för bogsering, reservkläder, vatten och proviant. Skogsbevuxna holmar ger tillgång till skydd mot vind och civilisation möjlighet att i nödfall fylla på med vatten, mat och kläder. En utrustningslista är en rekommendation som du växande erfarenhet modifierar så den passar dig. En organiserad tur eller kurs kanske inbegriper utrustning och mat. Som del av en grupp finns det också utrustning man kan samsas om.

Grundläggande: Kajak, paddel, kapell, flytväst, länspump, svamp (hör ofta till kursen och andra organiserade paddlingsutfärder)

En kort tur eller dagskurs: En fullständig uppsättning reservkläder som packas vattentätt, en ljus skärmmössa, vindtät jacka, vindtäta byxor, solglasögon säkrade exempelvis med snöre, solskyddscreme, dricksvatten (en pet-flaska), energitillskott som exempelvis smörgåsar, frukt och shokladstänger.

På fötterna: Barfota är mest praktiskt under paddlingen. Böjliga neopren- eller joggingskor är bra speciellt för landstigningarna. Barfota kan du gå ut ett litet stycke i vattnet utan att hämta nämnvärt med vatten eller skräp i kajaken. Sittbrunnen tillsluts och det blir varmt inne i kajakens sittbrun. Då vattnet är kallt (under +14c) är det motiverat att isolera hälarna från kajakskrovet med exempelvis yllesockor, eller ett sittunderlag. Skorna stuvas ner i kajakens packluckor.

Ett av kursutbuden är grundkurs:
 
Vi strävar efter att ge dig en god och trygg start för kajakpaddling. Det innebär att fokus är på balans, en möjligast riktig paddlingsteknik där hela kroppen får arbeta - och vila - samtidigt under paddlingen. Vi strävar efter en avslappnad teknik som samtidigt driver kajaken effektivt framåt. För säkerheten är också balans tekniken, stöd och styrtag med paddeln av värde för att kunna undsätta kamrater och landa tryggt vid bryggor och klippor oberoende av väderförhållanden.   Eskimåsväng hör sällan till grundkursens agenda, därför att den för de flesta kräver en stor dos kajakvana.   Däremot bekantar vi oss med kantringssituationer och att undsätta andra.  Tiden på land och på vattnet är fullspäckade med undervisning uppdelat på två dagar så att det inte blir för mycket på en dag.
 
En bra uppföljning på grundkursen är att komma med på en lite längre utfärd efteråt. Då har du tid att reflektera över teknikerna, prova på deras praktiska nytta och få ytterlligare råd i mindre packat format.
 
 
Kursdagar:  ti-on 6.-7.6 (kl 17-20, 10-15)
                      ti-on 4.-5.7 (kl 10-15)
                      on-to 19.-20.7 (klo 17-21)

Tilläggsuppgifter: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0400 411992

 

Visste du att man kan simma in i kajaken, sätta sig på sitsen och rotera upp i sittande ställning. De skickligaste gör det utan paddel, medan några fler havspaddlare klarar av den såkallade re-entry-and-roll tekniken med paddelns hjälp. Det finns ett tjog olika tekniker som passar för olika personer och situationer.  Grundtanken är att inte komma ut ur kajaken och då bespara sig det jobbigaste med tömning av vatten och torka plagg.

Jöns instruerar gärna några grundtekniker så du kommer igång och sparar tid, kroppen och energi.  Mjuka gärna upp dig innan med gymnastik och töjningar, var också beredd på flera sessioner. Endel gör sin första roll efter ett individuellt träningspass som bygger upp dina färdigheter under en halv timme.

Kontakta så lägger vi upp ett träningsschema för dig så att du kan visa upp din första säkra roll.

 

 

 

Utnyttja flytkraft hos vattnet mot överkroppen. Flexibilitet i ryggen och god kontakt med kajakens sits och fotstöd gör det möjligt att hålla sig djupt i kajaken och låta kajakens strävan att hållas upprätt hjälpa till. Övre eller yttre benet häver också kroppen uppåt. En grönlandspaddel eller annat föremål med ännu större flytkraft hjälper nybörjaren att hitta den rätta avslappnade positionen. Viktigt är att hålla armar och axlar under vattnet för att hjälpa till med flytandet.