Koululaisen ensikosketus melontaan

on juuri kesäisen leirikoulun yhteydessä. Joitakin pelottaa, toiset ovat innoissaan päiviä ennen melontaohjelmaa. Melonnan jälkeen kaikki osallistuneet lapset ovat voittajia:  Kaikilla on jotain uutta opittavaa, joko yleisellä tasolla tai yksityiskohdissa joihin saavat opastusta ja korjausta. 

Kaksi tuntia kajakeilla

Rannassa ryhmää tutustutetaan kajakkeihin, niiden säätöihin, tasapainolle tärkeään istuma asentoon ja melan käsittelyyn. Vesille siirtyminen on opetus ja oppimistapahtuma jossa oppilas kokee omaehtoista onnistumista ja on tämän jälkeen valvonnan alla valmis pieneen melontaretkeen.

Kajakkimelonnan aikana on ohjausta

  Melaote, istuma asento ja kajakin perushallinta on oleellinen tasapainon ja miellyttävän kokemuksen luomisessa. Pyrimme lyhyessä ajassa nostamaan kaikki oppilaat lähemmäs kokeneempien oppilaiden taitoja. Näin tapahtuu perusteellisella johdannolla ja harjoituksilla maissa ja rannassa. Kajakkimme ovat hieman kiikkeriä, eli kaatumisalttiita, jos oppilasta ei olla "ravisteltu" kajakissa ja kajakin kelluessa.  Kaatumisia sattuu ehkä yhdelle kymmenestä. Kajakin kiikkeryydellä meidän melonnoissa ei näytä olevan merkitystä.

Kastuuko meloessa?

Varavaatteet on oltava. Kaatumiset tapahtuu tavallisimmin tahallisesti melonnan päättymisen yhteydessä, ja on monelle se huippu kokemus. Vesillä jokaisen ensimmäinen haaste on kajakin liikuttaminen haluttuun suuntaan. Ensikertalainen tarvitsee muutamien minuuttien rauhassa keskittymistä ja hoksaamista, ennen ryhmän etenemistä yhdessä ja haluttuun suuntaan. 

  Ryhmän liikkeelle lähtiessä pysytään juuri ryhmässä, opastuksen/opetuksen ja turvallisuuden vuoksi.  Tämä on oleellinen osa tapahtumaa. Teemme pienimuotoisen retken jolloin voidaan esimerkiksi pohtia miksi tuuli ohjaa kajakkia ja miten tuulen voi huomioida reittivalinnassa ja kajakin/melan käsittelyssä.  Rantaan paluu tapahtuu edelleen ryhmänä, jolloin pyritään hallittuun ja hiljaiseen rantautumiseen ja varusteiden huoltoon/palauttamiseen.

  Alkuun tai melonnan jälkeen voidaan lisätä lyhyt kertoama kulttuurista ja olosuhteista joissa kajakit ovat syntyneet, tai miten kajakkia on voitu rakentaa maaperällä jossa puita ei kasva eikä ole ollut minkääntasoista kehittynyttä teollisuutta. On eletty kivi ja jääkautta - mursujen, valaiden ja hylkeiden valtakunnassa.

Koululaisten palautteet

Yhteistyökumppanimme on palautelomakkein selvittänyt leirikoulujen sisältöjen suosiota. Melontatehtaan toimittama kahden tunnin melontaohjelma on aina ollut ylivoimaisesti suosituin.

Ota yhteyttä Jöns Aschaniin ja pyydä tarjousta.    Sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.  tai puh: 0400 411992.